نماینده پارلمان اروپا:سیاست فرانسه در قبال سوریه فرصت طلبانه است
نوشته شده توسط : brezzers

'برونو گلینش'روزجمعه درمصاحبه اختصاصی با ایرنا، تغییرموضع فرانسه درقبال كشور های عربی از جمله سوریه را فرصت طلبی دولتمردان فرانسوی دانست و آنرا فاقد انسجام لازم خواند.

وی با اشاره به سفرهای دو سال پیش معمر قذافی رهبر پیشین لیبی به فرانسه و استقبال گرم ساركوزی ازوی وسیاست های بعدی دولتمردان فرانسوی در مواجهه با ایشان را كاملا متناقض دانست.

نماینده پارلمان اروپا تاكید كرد: رفتارهای رییس جمهوری یك كشور و پایه های سیاست خارجی آن باید برمبنا ومعیارهای ثابت حداقلی استوار بوده و از انسجام كافی برخوردارباشد.

سیاست های پنج ساله ساركوزی دردوران ریاست جمهوری ازچنین نقطه ضعفی برخوردار است كه سال گذشته درقبال لیبی شاهد آن بودیم و امروز نیز سیاست خارجی فرانسه در قبال سوریه از یك هماهنگی و انسجام خاصی برخودار نیست.

استاد حقوق بین الملل دانشگاههای فرانسه،افزود: درروابط بین المللی داشتن حداقل یك خط و مشی سیاسی روشن و شفاف در مقابل كشورها ، اصل اولیه ای برای برقراری روابط است كه باید در ظرف زمان ، كشورها به حفظ این سیاست درچارچوب احترام به حق حاكمیت ملت های بر سرنوشت خود ، همت گمارند كه متاسفانه در زمینه روابط فرانسه با سوریه شاهد چنین سیاستی نیستیم .

وی بایادآوری حضورچند سال پیش'بشاراسد'رییس جمهوری سوریه درمراسم روزملی فرانسه، افزود: دعوت از یك رییس جمهور آن هم در روز ملی كشوری و سان دیدن از نیروهای نظامی، نشانه اهمیت این كشور نزد مقامات فرانسوی است ولی امروزه شاهد آن هستیم كه فرانسه مواضع خصمانه ای درمقابل سوریه گرفته است.

گلنیش این رفتارها را تناقضی آشكار در سیاست خارجی فرانسه نامید و تاكید كرد: كشوری كه دارای سیاست منسجم است نباید با چنین پیشنیه استقبالی، درزمانی كه سوریه دچار مشكلات داخلی است آن را مورد فشارهمه جانبه قرار دهد.

وی ضمن اشاره به سخنان مداخله آمیز وزیر خارجه فرانسه در مسایل سوریه افزود: وزیر امورخارجه فرانسه سیاست مداخله نظامی درسوریه را درپیش گرفته و درصدد است تا از راههای مختلفی از جمله ایجاد راهروهای بشردوستانه، حداقل مجوز لازم را برای دخالت دراین زمینه اخذ كرده و به بهانه آن بتواند مشكلاتی را برای این كشور فراهم كند.

وی ضمن انتقاد از شورای امنیت سازمان ملل نیز گفت : متاسفانه كشورهای دارای حق وتو نیز از انسجام لازم در زمینه سوریه برخوردار نیستند.

گلنیش با اشاره به اینكه درحمله به لیبی كشورهای چین و روسیه مخالفت كردند ولی این امر مانع حمله نشد، گفت: به نظر می رسد نداشتن سیاستی منسجم از سوی فرانسه همچنین زمینه ساز گرفتاریها برای این كشور در سطح جامعه جهانی شده و در مساله سوریه نیز دو كشور چین و روسیه در مقابل فرانسه ایستادگی كرده اند.

وی با بیان اینكه چین و روسیه با مشاهده اقدامات فرانسه و كشورهای مداخله كننده در امور لیبی كه حتی خارج از چارچوب قطعنامه صادره در زمینه این كشورعمل كرده و تنها منافع خود را در نظر گرفتند ، افزود: این برداشت شخصی از قطعنامه های سازمان ملل و اینكه به صرف داشتن مجوز برای انجام برخی از اقدامات، آنرا به عنوان مجوزی برای هرنوع مداخله تفسیر كنند، نه تنها این كشورها را به تصویب قطعنامه بد بین كرده بلكه سبب شد تا سیاست های چین و روسیه در قبال سیاست های غربی تغییر كند.

وی این سیاست فرانسه را فرصت طلبانه خواند و افزود: نتیجه این سیاست ها باعث خواهد شد تا ساركوزی و حزب حاكم وی درانتخابات ریاست جمهوری پیش رو از چرخه قدرت خارج شوند.

اروپام**2092**1495 ** 1064





:: برچسب‌ها: مرخصی , سفر ,
:: بازدید از این مطلب : 489
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: